یک روش جدید اندازه گیری همزمان فشارخون و سختی شریانها

سختی شریانها علت اصلی بروز بیماریهای قلبی عروقی است اما اندازه گیری میزان سختی شریانها کار بسیار مشکلی است. سختی شریانها بروی میزان فشار خون تأثیر دارد زیرا مدت زمانی که طول می کشد تا سرخرگها به حجم نرمال خود باز گردند وجریان خون بعد از فشرده شدن از آنها عبور کند را تحت تاثیر قرار می دهد. یک روش جدید که بوسیله ی آن میتوان سختی سرخرگها را تعیین نمود در مجله Biomedical Engineeringبصورت آنلاین منتشر شده است. این روش ساده ی غیر تهاجمی قادر به تفسیر اندازه گیری اُسیلومتری استاندارد برای تعیین سختی شریانها و میزان فشارخون بطور همزمان است.

نه تنها سختی شریانها سبب افزایش فشار خون می شود بلکه فشار خون بالا سبب افزایش سختی شریانها در یک چرخه ی دائمی می گردد.

سختی شریانها در بیماران مبتلا به دیابت نوع 2 مشاهده می شود و سبب بروز مشکلاتی در گردش خون می گردد. با این حال می توان با تشخیص زود هنگام سختی شریانها و اعمال تغییراتی در رژیم غذایی و فعالیت بدنی این مشکل را برطرف کرد.

معمولاً فشار شریانی با استفاده از اولتراسوند یا تونوموگرافی اندازه گیری می گردد. که انجام هر دو روش مشکل است . محققین انستیتو ملی علوم صنعتی پیشرفته وتکنولوژی (AIST)ژاپن به اندازه گیری سختی شریان با استفاده از ارتباط فشار Cuffو حجم شریان پرداختند.

در این روش با استفاده از فشار نبض (سیستولیک – دیاستولیک) و دامنه ی نوسانات Cuffمیزان سختی شریان اندازه گیری می شود. این اعداد برای محاسبه ی شاخص سختی شریان یا APIبا هم ترکیب می شوند. برای بررسی صحت این روش ، نتایج APIبدست آمده از 100 نفر داوطلب با میزان سختی شریانی که توسط سرعت موج نبض (تونوموگرافی) و carotid arterial compliance(اولتراسوند) اندازه گیری شده است، مقایسه گردید. دکتر Komineمی گوید: تفسیر نوسان فشار خون ، میزان سختی شریانی یا APIرا همانند روش های موجود (تونوموگرافی و اولتراسوند) با صحت کافی نشان می دهد. نه تنها API  با سختی شریان بازویی اندازه گیری شده با توموگرافی مطابقت دارد بلکه با میزان سختی شریانهای تغذیه کننده ی قلب نیز ارتباط دارد. این بدان معنی است که با استفاده ازنوسان کاف در بسیاری از شرایط بالینی می توان در محل، مقدار APIرا تعیین نمود. فهمیدن میزان APIیک شاخص اولیه برای پی بردن به وجود بیماریهای قلبی عروقی است.

منبع: www.alphagalileo.org